Jaký je optimální převod?

Znovu není možné najít univerzální odpověď. Vždy záleží na osobních preferencích, terénu, ve kterém se budete pohybovat a samozřejmě také na stylu ježdění. Při přechodu z vícerychlostního kola na single speed nebo fixed gear zkuste nejdřív na svém starém kole nastavit jeden převod, u kterého po nějaký čas zůstanete. Pokud se i po delším ježdění budete cítit pohodlně, máte vyhráno.  Pokud ne, zkuste o převod výš a nebo níž a opět chvíli jezděte. Jakmile dosáhnete optimálního převodu, požijte kalkulačku pro převod na single speed.

 Existuje více používaných metod pro výpočet nastavení kola, ale pro naše základní potřeby a přehled stačí GEAR RATIO neboli převodový poměr. Ten dostaneme výpočtem podílu počtu zubů na převodníku a počtem zubů na pastorku (např: 50/18 = 2,77). Jestliže jezdíte po silnici ve městě, váš převodový poměr bude něco mezi 2,5:1 a 3:1. Vezměte tedy váš převodový poměr a aplikujte ho na převodník a pastorek, který hodláte využít pro fixie kolo. Zřejmě nedostanete úplně shodnou hodnotu, ale čím víc se přiblížíte, tím se vám bude jezdil lépe. Pokud váš výsledný poměr byl například 2,71, odpovídá to převodníku 46 zubů a pastorku 17 zubů. Jestliže se chystáte na single speed do terénu, je obvyklý poměr začínající poměrem 2:1.

 Další možnosti zjištění nastavení vašeho kola a převodů:

 GEAR INCHES: jedná se o jednoduchý výpočet: průměr pláště v palcích x počet zubů na převodníku / počet zubů na pastorku  a získáte převod v palcích, se kterým pracuje většina cyklistů. Běžně doporučovaným rozsahem převodů je 65“ až 80“ v závislosti na kopcovitosti terénu.  Příklad pro běžnou silniční velikost pláště : 27“x50/18 = 74,1“

 GAIN RATIO: je poměr mezi vzdáleností, kterou oběhne pedál okolo středu a vzdáleností, kterou urazíte za stejnou dobu. Např. podíl 5,25 znamená, že každý centimetr, který urazí pedál okolo středu se rovná 5,25 centimetru, který ujedete. Jedná se o jedinou metodu, která počítá s délkou klik.

 DEVELOPMENT: jde o vzdálenost, kterou urazíte během jednoho otočení převodníku. Výpočet je následující: obvod pláště zadního kola v metrech x počet zubů převodníku / počet zubů pastorku. Příklad: pokud je obvod pláště  zadního kola 2,099 (plášť 700x23) počítáme tedy např. 2,099x50/18 = 5,831. Vzdálenost, kterou urazíte během jednoho otočení převodníku je tedy 5,831 metru.

 Pro uživatele iPhonu existuje vynikajcí aplikace, která umožňuje mnohé nastavení pro shora uvedené výpočty, ale také vám spočítá rychlost při určité kadenci a spoustu dalších užitečných věcí jako počet skidovacích ploch.


Leave a comment

Comments will be approved before showing up.